Til skoler og høyskoler tilbys én til én-samtaler og filosofiske gruppedialoger
Én til én-samtaler til elever/studenter ved videregående skoler og høyskoler: Elevene/studenter kan ofte ønske noen å snakke med. En som lytter, ikke gir råd og ikke stiller diagnoser. Studenten kan ha behov for dette dersom han/hun
- føler seg ensom
- er usikker på studievalg eller andre valg
- det har skjedd endringer i livssituasjonen som fører til usikkerhet
- kjenner på en skuffelse eller sinne i forhold til en som står deg nær, enten privat eller på lærestedet
- egentlig ikke kjenner på et spesifikt problem, men har behov for en ordentlig samtale om et tema som opptar studenten
Ingen spørsmål er for små.
Hvorfor skolen velger å tilby en filosofisk praktiker til sine elever/studenter? En filosofisk praktiker er en samtalepartner. En som ikke gir eleven/studenten råd eller en diagnose, men som møter den som kommer til samtale på en likeverdig måte. Sammen undrer og utforsker vi det som opptar eleven/studenten.
Det som kjennetegner en filosof er evnen til å undre, stille spørsmål, søke etter viten og ikke tro et en sitter på det eneste riktige svaret. Når eleven/studenten snakker med en filosofisk praktiker møter han/hun en samtalepartner som mener at et hvert menneske har en innsikt i seg selv. Et hvert menneske kjenner seg selv best. Men ofte kan det være vanskelig å se sin egen situasjon. Ofte kan det være skuffelse og frustrasjon som sperrer for egen innsikt.
Den filosofiske praktikeren gir ikke eleven/studenten en løsning eller et råd, men er en hjelper slik at han/hun kan evne å få ny innsikt. Denne nye selvinnsikten kan føre til at eleven/studenten vil forholde seg til både seg selv og andre på en annen måte enn tidligere. Det som tidligere var et problem har han/hun kanskje løst ved egen refleksjon under og etter samtalen med en filosofisk praktiker.
Flere universitet har i senere tid fått fast ansatte filosofer som livsveiledere.
Jeg ønsker å tilby lærestedene at de kan bruke meg som en innleid filosof, på time eller dagsbasis avhengig av lærestedets behov.
Om skolen velger å gi sine elever/studenter et tilbud om samtaler med en filosofisk praktiker så skal det være i en åpen og trygg atmosfære. Det betyr at istedenfor å sitte på et kontor, kan det være at vi går en tur sammen, setter oss i en stille krok på en kafé eller bibliotek eller et annet passende sted.
Du kan lese mer om én til én-samtaler her.
Filosofiske gruppesamtaler
Det har blitt mer og mer vanlig å bringe filosofien inn på skoler. Filosofiske gruppesamtaler har blitt populært.
Jeg tilbyr to typer filosofiske gruppesamtaler: Sokratisk dialog og filosofisk kafé. Dette er to vanlige former for gruppesamtaler som en filosofisk praktiker leder. I begge tilfeller kommer en gruppe elever sammen for i fellesskap å reflektere over et tema. Temaet kan for eksempel være: hva er en god skole?, hva er en god venn?, hva er en god lærer?
Sokratisk dialog er en egnet metode dersom dere ønsker
- i fellesskap å komme frem til hvilke verdier som beskriver det spørsmålet dere vil undersøke.
Si at dere ønsker å snakke om: Hva er en god skole?
Her starter vi med å be hver enkelt deltager om å komme opp med et personlig eksempel på en gang en selv opplevde at skolen var «en god skole». I den videre dialogen søker gruppen etter å finne ut hva som ligger i dette «å være en god skole». Det gjør vi ved å velge ut den historien vi mener egner seg best til å undersøkes nærmere. Via felles undring, spørsmål og refleksjon er meningen at vi beveger oss fra en personlig historie til at vi til slutt kan si noe allment om «hva er en god skole». Målet er at vi lander på en eller to setninger som vi i fellesskap mener beskriver den/de verdiene som best representerer det å være «en god skole».
Det er viktig å huske på at her er det ingen fasit. Det er hva gruppen i fellesskap mener beskriver den verdien som ligger i begrepet «hva er en god skole» som er av betydning.
Hva du kan få ut av å være med i en sokratisk dialog
- Du øver deg på å stille spørsmål og får en forståelse av betydningen av hvorledes spørsmålene stilles.
- Du må søke etter ditt eget verdigrunnlag og øve deg på og uttrykke dette til de andre i gruppen.
- Du opplever den utfordringen det er å være deltager i en gruppe som i sammen streber seg frem til et felles allment ståsted på det emnet dere snakker om.
Sokratiske dialoger egner seg for mindre grupper ca. 4-12 personer. Årsaken er at det i praksis blir det vanskelig å få tid til at alle skal få komme frem med sin historie dersom det er mer enn 12 deltagere. Denne type gruppesamtale kan vare fra 3-4 timer.
På skoler brukes sokratiske dialoger også med større grupper, som grupper på 20 deltagere eller flere. I slike tilfeller deler man deltagerne inn i mindre grupper i den første fasen hvor alle skal kort fortelle sin historie om det valgte tema.
Du kan lese mer om sokratisk dialog her.
Filosofisk kafé er en egnet metode dersom skolen ønsker
- å skape fellesskap og stimulere elevene/studentene.
Filosofisk kafé er en uhøytidelig form for en filosofisk gruppesamtale ledet av en filosofisk praktiker. Her kommer en gruppe elever sammen for i fellesskap å reflektere over et tema. Et typisk tema er en dyd, for eksempel «hva er mot?» Andre eksempler på temaer mange ønsker å snakke om er «hva er en venn?» eller lignende.
Her er ikke målet å komme frem til et felles «svar». Hensikten er at elevene skal oppleve at de er med i et undrene, søkende fellesskap. Et fellesskap hvor hver enkelt opplever å få større innsikt rundt det valgte tema. Det å være med i en gruppe som prøver å gå i dybden på et spesifikt tema i løpet av et par timer føles for de aller fleste meningsfullt. Det er filosofens oppgave å skape en trygg atmosfære som innbyr til undring, og hvor den enkelte deltager føler seg sett og hørt.
Eleven/studenten skal oppleve at det å filosofere er noe alle kan gjøre. Ingen forkunnskaper i teoretisk filosof er nødvendig. Eleven/studenten oppdager fort at den praktiske filosofien -som opptar oss i slike filosofiske gruppesamtaler- ikke er annerledes enn de tankene han/hun har for seg selv til daglig. Forskjellen er at når eleven/studenten er med i gruppesamtale opplever han/hun at ens egen tanke blir stimulert av hva de andre sier, og de andre stimuleres av det en selv sier. Slik får alle en større innsikt i det temaet vi snakker om.
Slike gruppesamtaler varer ca 2-3 timer.
Filosofiske gruppesamtaler i barneskolen: Gruppesamtaler av typen filosofisk kafé kan med fordel bruke helt ned på barneskolen.
Barna lærer seg å undre seg, stille spørsmål, gå i dybden på et tema uten å skulle søke etter et fasitsvar.
Slike dialoger stimulerer tanken, skaper samhold, får elevene til å tenke etter hva de selv mener om et tema, bedrer evnen til å uttrykke egne tanker og å lytte til andres.
Det viktigste er nok å få lov å oppleve skolen som et sted for den frie tanke. Slippe det å strebe etter et «riktig» svar. Målet er her å skape en åpen og trygg atmosfære hvor hver enkelt elev føler at ens egen tanke er bra nok til å si den høyt, og bra nok til at de andre vil lytte.
Ønsker du å bestille time eller spørre om noe, ta kontakt med filosofisk praktiker Eva Pike på telefon 917 78 761 eller på e-post til info@praktiskfilosofi.no.