Til bedrifter tilbys én til én-samtaler og filosofiske gruppesamtaler
Én til én-samtaler
Én til én-samtaler for deg som leder: Som leder skjer det alltid mye, noen ganger lønner det seg å ta seg tid til den gode samtalen, finne tilbake til egne verdier og egen trygghet. Her er noen eksempler på hva en leder kan tenke seg å snakke om:
- Det kan ha skjedd endringer i bedriften som gjør at du må tenke nytt.
- Du kan føle på at du har et problematisk forhold til en av dine medarbeidere.
- Du er i ferd med å miste energien.
- Du har behov for å snakke om dine verdier.
- Du kjenner egentlig ikke på et spesifikt problem, men har behov for en ordentlig samtale om et tema som interesser deg.
Én til én-samtaler som et tilbud til dine ansatte: Dersom en ansatt bruker energi på problemstillinger på jobb eller privat, som begge kan tappe en for arbeidskraft, kan det være en god ide å bruke en ekstern samtalepartner. Jeg mener jeg som filosofisk praktiker og mange års erfaring som leder og som ansatt medarbeider har noe å bidra med her.
Du kan lese mer om én til én-samtaler her.
Filosofiske gruppesamtaler til din bedrift
Jeg tilbyr to typer filosofiske gruppesamtaler: Sokratisk dialog og filosofisk kafé. Dette er to vanlige former for gruppesamtaler som en filosofisk praktiker leder. I begge tilfeller kommer en gruppe mennesker sammen for i fellesskap å reflektere over et tema.
Sokratisk dialog er en egnet metode dersom dere ønsker
- i fellesskap å definere bedriftens verdier.
Hensikten er her å komme frem til en felles forståelse av hva som er bedriftens verdier. Her starter vi med å be hver enkelt deltager å komme opp med et personlig eksempel på en gang hvor han/hun mente at bedriften fungerte på sitt beste. I den videre dialogen søker gruppen etter å finne ut hva som ligger i dette «fungerte på sitt beste». Ut fra dette kan en så få et begrep om hvilke verdier dette representerer. Helge Svare har skrevet godt om dette i The Socratic Handbook[1].
Metoden har den fordel at i en slik dialog lytter vi til hverandre. Hver enkelt deltager opplever både å søke etter sitt eget verdigrunnlag, samt å øve seg på og uttrykke dette til de andre i gruppen. Og kanskje det viktigste, at hver enkelt opplever den utfordringen det er å være deltager i en gruppe som i sammen streber seg frem til en felles oppfattelse på hvordan de vil beskrive bedriftens verdier.
Sokratiske dialoger brukes som oftest på mindre grupper (ca. 4-12 personer). Denne type gruppesamtale kan vare fra 3-4 timer.
I bedrifter brukes sokratiske dialoger også med større grupper, som grupper på 20 deltagere eller flere. I slike tilfeller deler man deltagerne inn i mindre grupper i den første fasen hvor alle skal komme opp med et personlig eksempel på når de selv opplevde «at bedriften fungerte på sitt beste». Sokratiske dialoger med flere deltagere enn 12 kan strekke seg over lengre tid, noen ganger 1-2 dager.
Stedet er som oftest hos oppdragsgiver eller et annet sted oppdragsgiver velger.
Du kan lese mer om sokratisk dialog her.
[1] Svare, H. Finding Core Values in Company Narratives, s 248-9. I Weiss, M.N. (2015): The Socratic Handbook. LIT VERLAG GmbH& Co. Wien.
Filosofisk kafé er en egnet metode dersom bedriften ønsker
- å skape fellesskap og stimulere en gruppe ansatte.
Filosofisk kafé er en uhøytidelig form for en filosofisk gruppesamtale ledet av en filosofisk praktiker. Her kommer en gruppe fra bedriften sammen for i fellesskap å reflektere over et tema. Et typisk tema er en dyd, for eksempel måtehold. Andre eksempler på temaer mange ønsker å snakke om er «hva er tillit?», «hva er en god arbeidsplass?» eller lignende.
Målet er ikke å komme frem til et felles «svar». Hensikten er at deltagerne skal oppleve at de er med i et undrene, søkende fellesskap. Et fellesskap hvor hver enkelt opplever å få større innsikt rundt det valgte tema. Det å være med i en gruppe som prøver å gå i dybden på et spesifikt tema i løpet av et par timer føles for de aller fleste meningsfullt. Det er filosofens oppgave å skape en trygg atmosfære som innbyr til undring, og hvor den enkelte deltager føler seg sett og hørt.
Deltagerne skal oppleve at det å filosofere er noe alle kan gjøre. I slike filosofiske gruppesamtaler får deltagerne oppleve at det livsnære, det hverdagslige- gjerne fra en alminnelig arbeidsdag- er et godt utgangspunkt for filosofering.
Slike dialoger stimulerer tanken, øker bevisstheten hos de ansatte, bedrer evnen til å uttrykke egne tanker og å lytte til andres. Den enkelte utvikles og samholdet bedres.
Gruppesamtaler av denne typen, som vi kaller filosofisk kafé, egner seg for større grupper av bedriftens ansatte. er. Varighet er 2-3 timer. Stedet er som oftest hos oppdragsgiver eller et annet sted oppdragsgiver velger.
Du kan lese mer om filosofisk kafé her.
Hva har jeg å bidra med? Jeg har master i filosofi fra UiO med 1,5 års etterutdannet til filosofisk praktiker. Er medlem av norsk selskap for filosofisk praksis (nsfp). Jeg har vært leder i det offentlige og i et større internasjonalt firma, jobbet som forsker i mange år, vært selvstendig næringsdrivende, vanlig ansatt, leder og prosjektleder.
Ønsker du å bestille time eller spørre om noe, ta kontakt med filosofisk praktiker Eva Pike på telefon 917 78 761 eller på e-post til info@praktiskfilosofi.no.